Thursday 24 November 2011

جمهوری یا پادشاهی، دیدگاه رضا پهلوی نسبت به نقض حقوق بشر قبل از انقلاب

رضا پهلوی و دیدگاهش نسبت به نقض حقوق بشر قبل از انقلاب رضا پهلوی :نقض حقوق بشری که (( در زندان )) اتفاق افتاد را کسی‌ انکار نمیکند و برایم نه تنها خلاف قانون بلکه کاری غیرِ انسانی‌ است.قادر به توجیه و پذیرش آن نیستم .این موضوع برایم بسیار دردناک است چرا که نهایتاً پدرم مسئولِ آن شناخته میشود.


پدرم نمیتوانست از همه جزییات با خبر باشد ،امّا اگر او می‌دانست ،چرا اقدامی نکرد؟او برخی‌ کار‌های افراطی را محکوم کرد اما این کافی‌ نبود.


پرسش‌های زیادی در ذهن داشتم که مایل بودم با او در میان بگذارم ،وقتی‌ پدرم فوت کرد، فقط بیست سال داشتم و این پرسش‌ها برای همیشه بی‌ پاسخ ماندند.





بخشی از کتاب زمان انتخاب ، اتحاد ، جمهوری یا پادشاهی

 اگر مبنای شما برخورد با نظام است، نظام پادشاهی يک نظام است
 نظام را می‌خواهيد محکوم کنيد به‌خاطر عمل‌کرد خاص يکی از نمايندگان‌اش در يک دوره‌ی زمانی؟ اگر بر آن مبناست، کل سلطنت را می‌شود محکوم کرد همان‌طور که کل جمهوری را می‌شود محکوم کرد. مگر در حال حاضر يک نظام جمهوری نداريم؟ پس جمهوری بايد بد باشد. حالا جواب جمهوری‌خواه اين است که اين جمهوری آن جمهوری‌ای که ما می‌گوئيم نيست؟ خوب بنده هم آن نظام پادشاهی‌ای که می‌گويم نظام پادشاهی‌ای که شما می‌گوئيد بد است، نيست. من هم به همان اندازه می‌توانم بگويم از جمهوری شما می‌ترسم. وقتی که ذات جامعه ديکتاتورطلبی و ديکتاتورسازی است، فرم‌اش ديگر مسئله نيست. مسئله فرهنگ آن جامعه است نه مسئله‌ی نظام. بايد درست فکر کنيم. مگر مردم نروژ يا سوئد کوته‌ فکرند که نظام پادشاهی داشته‌اند. از قضا بيش‌تر مخالفين نظام پادشاهی در کشورهای سلطنتی پناهنده هستند. تمام چپ‌های ما در کشورهايی مثل نروژ و سوئد پناهنده هستند. اگر مونارکی بد است چرا نرفته‌اند به کره شمالی و يا کوبا؟ ولی نظام پادشاهی ما يک نظام ديکتاتوری بود! - خوب من هم همين را دارم می‌گويم. شما مرا بر اساس افکار خودم و رفتار خودم می‌خواهيد قضاوت کنيد يا اين که فکر می‌کنيد به شکل ژنتيکی بنده تفکرات و سياست و شرايط زمان پدرم را به ارث برده‌ام؟ راستش را بخواهيد من سی سال است که بايد جواب اين سئوال را بدهم. واقعا ديگر از اين سئوال خسته شده‌ام. آخر کمی فکر کنيد؛ عاقلانه فکر کنيد. بنده پنجاه سال‌ام است. از نسلی هستم که هفت سال بعد از سال ۳۲ و مصدق و داستان ملی‌شدن نفت بدنیا آمده‌ام. نصف جمعيتی که امروز در ايران هستند اصلا زمان انقلاب بدنیا نيامده‌ بودند. آيا مشکل يک جوان چهارده ساله‌ امروزی ايران اين است که مثلا ۶۰ سال پيش حزب کمونيست در آن سال‌ها چه مشکلی با پدرم داشته و يا مشکلات امروزی مملکت مسئله‌ی اوست؟ قضاوت گذشته و شرايطی که بوده، خوب و بدش به بنده ربطی ندارد. بنده معرف نظرات خودم هستم. آدم خودم هستم و يک حداقل توقع عاقلانه دارم. به همان اندازه که شمای نوعی خوشتان نمی‌آيد که قضاوت کسی از شما برمبنای کار والدين‌تان و يا کسی ديگر باشد، کار مرا قضاوت کنيد. 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

2 comments:

  1. تو بی خاصیت دروغگو مفت خور انگل که پدر و پدر بزرگت نوکر انگلیس و آمریکا بودند و با پول غصبی مردم ایران زندگی میکنی ,جرات گفتن کلمه ای در سرزنش پدر و پدر بزگت برای دست نشانده انگلیس بودن را نداری.دروغگوی بی شخصیت
    .

    ReplyDelete
  2. هموطن گرامی آقای رضا پهلوی با توجه به این که شما در زمان حکومت پدرتان مسولییت تی نداشتید و همانند بنده کوچک بودید. .بدون شک هیچ کس شما را مقصر نمی داند. وبدون شک شما نباید پاسخ گو در مورد خلاف کاریها و اعمال غلط و جنایات پدرتان باشید.. و لی .راجع به نوع حکومت آینده که پادشاهی باشد یاجمهوری و نوع سیستم حکومتی و .و.و. باید پس از سر نگونی حکومت آخوندی انتخابات و رای گیری شود. .و لی همه روشنفکران میدانند که پدرتان اشتباهات فاحشی داشت. و مقصر هم بود و هست . زیرا مسولییت داشت و می بایست در همان زمان پاسخگوباشد . جنایات پدرتان نا آگاهانه نبود و از طرفی اگر دیگران خلافک کردند به شاه مربوط نیست که نمیشود؟ .به هر حال سیستم شا هنشاهی پدرتان یک سیستمی داشت که هدایت آن بدست پدرتان بود ..به هر حال امید وارم جنابعالی از گذشته درس بگیرید . .. وحال همه باید در راستای آزادی ایران .از چنگ کفتاران عمامه دار عمل کنیم. .اگروطن پرست هستیم. زمان اتحاد است عزیز. زنده و با شرف و سرافراز باشید. با احترام یک هموطن. .

    ReplyDelete