Tuesday 26 November 2013

دیدار رضا شاه بزرگ و کمال اتا ترک در ۲۶ خرداد ۱۳۱۳

این ویدئو را با کیفیت پالایش شده صدا و تصویر ملاحظه میکنید، در انتها توضیح داده میشود که این ویدئو اولین بار پس از حدود ۷۰ سال از تاریخ ساختنش نخستین بار چگونه و توسط چی کسی کشف شد

رضا شاه بر خلاف شاهان دیگر بجز مسافرت های داخل ایران به مسافرت های خارجی اصلا علاقه ای نداشت و عقیده داشت که وقتش را باید بیشتر بر روی ایران معتوف نماید، تنها سفر خارجی که در طول مدت پادشاهی اش انجام داد همین مسافرت ترکیه و دیدار با اتا ترک بود که دست آورد های خوبی برای ایرانیان بود، یکی از ان دست آوردها اینکه رضا شاه متوجه نقش فال و بسیار زیاد زنان در جامعه و کمک به پیشرفت و استفاده بهینه از انرژی بانوان در جهت توسعه و پیشرفت اجتماع شد، و بعد از بازگشت چند سال بر این نظریه اندیشه کرد و بالاخره تصمیم به اجرای ان گرفت ولی تنها مانع بر سر راه اجرای اینکار حجاب بود که دستور به کشف حجاب داد و روزی را برایش معین کرد و به همه دربار اعلان کرد که آنروز معین با همسران و دخترانشان بدون حجاب در این جشن شرکت کنند تا مردم هم به اینکار ترغیب شوند.





روزنامه ملیت چاپ ترکیه ضمن گزارش این موضوع در باره نحوه دسترسی به این فیلم در شماره ۲۶ اکتبر خود می نویسد: پرفسور سامی شَکَراُغلو، مدیر مسئول پیشین این روزنامه، روزی که برای خرید میوه به یک میوه‌فروشی در استانبول رفته بود کودکی را در مغازه می‌بیند که به تراشیدن قوطی و حلقه‌های فیلم مشغول است. پس از پرسش از این کودک، وی توضیح می‌دهد که او از تراشیدن این حلقه و اضافه کردن ماده استون به آن، برای درست کردن چسب استفاده می‌کند.

دیدن نام «آتاتورک» بر روی یکی از قوطی‌ها، کنجکاوی پرفسور شکراغلو را به خود جلب می‌کند و او پس از پی‌گیری متوجه می‌شود که این کودک، این حلقه‌ها را از انبار این میوه‌فروشی که در گذشته انبار فیلم‌های یک شرکت فیلم‌سازی به نام «ایپَک» بوده می‌آورد.

پرفسور شکراغلو با خریدن و به همراه آوردن فیلم‌های موجود در این انبار آنها را از نابودی نجات می‌دهد. نسخه تازه و کمی طولانی‌تر از فیلم سفر رضاشاه به آنکارا، یکی از این فیلم‌های نجات یافته از این انبار است.

در این فیلم که روز ۲۶ خرداد ۱۳۱۳ گرفته شده دیده می‌شود که این دو سیاستمدار تعارفات اولیه را به زبان ترکی انجام می‌دهند و سپس به بازدید از مراسم مختلف
می‌روند.



رضاشاه، ۱۲ خرداد ۱۳۱۳، در رأس یک هیأت ۱۷ نفره که اکثرشان نظامی بودند وارد آنکارا شد. در این سفر ۳۸ روزه که تنها سفر خارجی رضاشاه بود دو پیمان دوستی و امنیت و رفع اختلاف مرزی در آنکارا بین دو کشور به امضا رسید.

ترجمه صحبت‌های رضاشاه و مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) به فارسی:

آتاتورک: خیلی مایه خوش‌بختی است که به ترکیه تشریف آوردید.

رضاشاه: من هم بی‌نهایت خوش‌وقتم که موفق شدم به آرزوی دیرینه‌ای که داشتم برسم.

آتاتورک: خیلی متشکرم. مدت‌ها بود که منتظر تشریف‌فرمایی شما بودم. حسرت دیدار شما را داشتیم و صمیمانه می‌گویم که خیلی خوش‌وقتم که بالاخره روز ملاقات رسید.

رضاشاه: شاید بدانید که چند سال پیش به نماینده شما عرض کردم که برای زیارت شما به ترکیه سفر خواهم کرد.

آتاتورک: خیلی ممنونم. خیلی ممنونم. دوستی ما خیلی قدیمی است و از سال‌ها پیش شروع شد. این، دوستی و آشنایی متقابل را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

رضاشاه: شاید در گذشته غفلت شده‌باشد ولی امیدوارم در آتیه جبران شود.

آتاتورک: هیچ شک و شبهه‌ای ندارم و تمام ترک‌ها هم همین نظر را دارند.
Show less

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

No comments:

Post a Comment